سلامت خانواده اقدامات مرحله آمادگی - آموزش و افزایش مهارت نیروي انسانی لازم، پزشک، کارشناس مامائی و بهداشت خانواده، کاردان مامائی و بهداشت خانواده، بهورز - انتخاب نیروهاي مورد نیاز از بین نیروهاي بهداشتی درمانی شهرستان و تشکیل تیم هاي عملیاتی - برگزاري کلاس و کارگاههاي آموزشی به منظور ایجاد آمادگی در تیم هاي مذکور - برآورد تجهیزات لازم جهت راه اندازي تیم هاي عملیاتی - تعیین وظایف بر اساس استانداردهاي بوكلت چارت مراقبتهاي ادغام يافته سلامت مادران - شناسایی کلیه سازمان های دولتی و غیر دولتی مسئول در امر سلامت خانواده - تعیین مداخلات احتمالی - تهیه و توزيع بسته هاي آموزشي - تشکیل کارگاه های آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان - افزايش توان فني و مهارتي نيروهاي ارايه دهنده خدمت در زمان بحران - تهیه ست سقط جنین (حداقل 1 ست آماده مورد نياز است) - تهیه ست احیاء بزرگسالان (حداقل 1 ست آماده مورد نياز است) - تهیه ست پاپ اسمیر (حداقل 1 ست آماده مورد نياز است) - تهیه ست احیاء نوزاد (حداقل 1 ست آماده مورد نياز است) - ست دارو هاي اورژانس مامايي و زايمان(حداقل 3 ست آماده مورد نياز است) - ست وسايل پارچه اي و حفاظتي براي زايمان(حداقل 3 ست آماده مورد نياز است) - ست دارو و واكسن هاي بدو تولد نوزاد(حداقل 3 ست آماده مورد نياز است) - ست اپي زياتومي(حداقل 3 ست آماده و استريل مورد نياز است) - كيف زايمان(حداقل 2 كيف آماده مورد نياز است) - ست زايمان(حداقل 5 ست آماده و استريل مورد نياز است) - كيف مراقبت هاي بارداري و پس از زايمان(حداقل يك كيف آماده مورد نياز است) - تهیه دارو های موردنیاز متناسب با جمعیت - تهیه وسايل و تجهيزات عمومي مراكز ارايه دهنده خدمت در بلايا - تحليل وضعيت بهداشت جمعيت و خانواده منطقه در شرايط عادي(وضعيت موجود، و فاصله بين موجود و مطلوب) - تعيين مهمترين بلاياي منطقه - تحليل وضعيت اقتصادي، اجتماعي، جغرافيايي شامل: تعيين وضعيت دموگرافيك منطقه (سن، جنس، زبان، قوميت، مذهب)، تعيين وضعيت جغرافيايي، آب و هوايي (منابع طبيعي، ...)، تعيين وضعيت بهداشتي منطقه (شاخص هاي بهداشتي منطقه)، تعيين وضعيت اجتماعي منطقه(تحصيلات، اشتغال، بويژه اشتغال زنان و كودكان، وضعيت محل سكونت، وضعيت خدمات رفاهي،مانند آب سالم، برق، گاز، مخابرات، راهها، فرودگاه ها، بندرها، .... )، تعيين وضعيت اقتصادي منطقه (سرانه درآمد، زير بناي اقتصادي، ...) - تحليل منابع موجود(عمومي، دولتي، غير دولتي و بين المللي) شامل: شناسايي نيروي انساني شاغل در سيستم در ارتباط با بهداشت باروري، جمع آوري اطلاعات درخصوص ساختمان، تجهيزات و امكانات ترابري مورد استفاده در بهداشت باروري، بررسي و برآورد منابع مالي مورد استفاده در برنامه هاي مرتبط با بهداشت باروري در بلايا - شناسايي و تعيين گروههاي هدف: شناسايي و تعيين ارائه دهندگان خدمت، گيرندگان خدمت، گروه هاي تاثير گذار و مهره هاي كليدي - تأمين تجهيزات، تهيه ست هاي تجهيزاتي و فهرستها، بسته هاي بهداشت باروري طبق دستور كار اقدامات زمان پاسخ در بلايا و پيوستهاي اين برنامه - شناسايي مراكز آموزشي موجود مرتبط با بهداشت جمعيت و خانواده - تعيين سطح آگاهي گروههاي مختلف جامعه و كاركنان بهداشتي درماني در زمينه بهداشت جمعيت و خانواده - شناسايي منابع و مراكز پژوهشي مرتبط با موضوع بهداشت جمعيت و خانواده موجود - شناسايي منابع اطلاع رساني (مرتبط با بهداشت جمعيت و خانواده در بلايا) - شناسايي سازمانهاي مرتبط با بهداشت جمعيت و خانواده - جمع آوري، پردازش و تحليل اطلاعات - طراحي و تدوين نظام پايش و ارزشيابي - ايجاد بانك اطلاعاتي اينترنتي بين دانشگاهها اقدامات مرحله پاسخ - تایید وقوع بحران - تهيه فهرستي ازمادران آسيب ديده - بررسي وضعيت سلامت تمام مادران باردار منطقه بحران در مقاطع بارداري ،زايمان وپس از زايمان - اقدامات لازم بر اساس استانداردهاي بوكلت چارت مراقبتهاي ادغام يافته سلامت مادران به مادران آسيب ديده ودر صورت نياز ارجاع به ماما وپزشك وپيگيري ارجاع تا حصول نتيجه - بررسي وضعيت مادران پرخطر ودر معرض خطر معرفي شده از سوي بهورز- كاردان وكارشناس بهداشتي - انجام زايمان در صورت قريب الوقوع بودن - دريافت اطلاعات از پزشك وماما - تعيين مداخلات لازم براساس اطلاعات دريافتي وبرنامه ريزي به منظور بهبود خدمات - پي گيري تامين وسايل وتجهيزات لازم دراسرع وقت جهت منطقه بحران زده - هماهنگي درون بخشي وبين بخشي جهت تامين نيروي انساني وتجهيزات مورد نياز جهت مناطق بحران زده - پي گيري تامين مكملهاي مورد نياز - جمع آوري اطلاعات واعلام به وزارت متبوع - تعيين مداخلات لازم جهت رفع مشكلات مادران منطقه شرح وظايف كاركنان حوزه بهداشت جمعيت و خانواده در سه روز اول - بهورز - كاردان/كارشناس بهداشت خانواده
- ماماي تيم سلامت/ ماماي تيم بحران
- پزشك عمومي/ پزشك خانواده
- كارشناس بهداشت خانواده شهرستان
- كارشناس گروه بهداشت خانواده ستاد دانشگاه
- دفتر سلامت خانواده و جمعيت
اقدامات مرحله بازیابی - مراقبت پس از زايمان - توجه ويژه به اندوه وافسردگي پس از زايمان با توجه به شرايط بحران - انجام مشاوره ، مراقبت و پيگيري لازم - توزيع بسته هاي آموزشي تهيه شده برای سالمندان وخانواده وافراد مراقبت کننده سالمندان - تعیین جمعیت نوجوانان 60 سال به بالا ساکن در اردوگاه - تشکيل پرونده و انجام مراقبت، مشاوره - ارجاع به سطح تخصصی در فوریتها - توزیع وسایل مورد نیاز (ویلچر، عصا، سمعک،......) - توزيع اقلام بهداشتي بين سالمندان - جمع آوري ، جمع بندي و آنالیز اطلاعات جمع آوري شده و گزارش به ستاد استان - آموزش به خانوار ها - تهیه فلوچارت فرآیند ارائه خدمت تنظیم خانواده - تعیین جمعیت زنان 10 تا 49 سال همسر دار( بالاخص زنان پر خطر ) ساکن در اردوگاه با تعيين وضعيت باروري آنان - انجام تست بارداري براي زنان مشکوک به بارداري - تشکيل پرونده و انجام مراقبت، مشاوره و توزيع اقلام فاصله گذاري بين جمعيت زنان 10 تا 49 سال همسر دارساکن اردوگاه و پیگیري و استمرار خدمت - درمان عفونت هاي زنان و ارجاع به سطح بالاتردر صورت نياز - انجام اقدامات لازم ( بررسي احتمال وقوع بارداري، اقدامات پيشگيرانه در خصوص اچ اي وي و هپاتيت، ... ) به دنبال وقوع خشونت جنسي و ارجاع به سطح بالاتر - توزيع اقلام بهداشتي - توزيع لباس و رختخواب - جمع آوري، جمع بندي و آنالیز اطلاعات جمع آوري شده و گزارش به ستاد استان - آموزش و افزایش مهارت نیروي انسانی لازم، پزشک، کارشناس مامائی، بهداشت خانواده ، کاردان مامائی و بهداشت خانواده، بهورز - شناسایی محدوده جغرافیائی جمعیت تحت پوشش و سرشماري جمعیت ساکن - تهیه کارت بهداشتی درمانی به منظور ثبت مشخصات اعضاي خانوار و ثبت خدمات بهداشتی درمانی ارایه شده - انجام سرشماري و تکمیل فرم خانوار و شناسنامه هاي بهداشتی بازماندگان از حوادث غیر مترقبه - تعیین جمعیت کودکان زیر 6 سال ساکن در اردوگاه و تفکیک اطلاعات جمعیتی زير يکسال ،1 تا 2 سال و 2 تا 5 سال - مراقبت از کودکان زیر 6 سال - توزیع شیر مصنوعی جهت کودکان نیازمند – توزیع کمک غذای آماده – لوازم بهداشتی کودکان ( شیشه-پوشک - کیسه زباله) - توزیع قطره آهن، مولتی ویتامین، ویتامین Ad - کمک به تغذیه با شیرمادر شناسایی شیرخواران و ویزیت مادران شیرده و شیرخواران و انجام مشاوره وحمایت از مادران شیرده (حمایت روانی- آموزش) - فراهم ساختن آب اشامیدنی سالم - کنترل منطقه بصورت روزانه تا یک هفته و بعد بسته به شدت آسیب فرکانس کم می شود - تامین غذاي سالم - تامین صابون و شامپو جهت شستشو - ثبت مشخصات کلیه کودکان زیر 6سال بیمار توسط تیم عملیاتی براساس فرم مانا - ثبت و گزارش موارد ارجاع کودکان بیمار زیر 6 سال براساس فرم مانا و جمع آوري، جمع بندي و آنالیز اطلاعات جمع آوري شده - ثبت و گزارش فوري موارد مرگ کودکان زیر 6سال با ذکر علت مرگ از اردوگاه توسط تیم عملیاتی جمع بندي آنالیز و گزارش به ستاد استان. شرح وظايف كاركنان حوزه بهداشت جمعيت و خانواده از روز چهارم تا دو هفته اول - بهورز - كاردان/كارشناس بهداشت خانواده
- ماماي تيم سلامت/ ماماي تيم بحران/ پزشك عمومي/ پزشك خانواده
- كارشناس بهداشت خانواده شهرستان
- كارشناس گروه بهداشت خانواده ستاد دانشگاه
- دفتر سلامت خانواده و جمعيت
|
||