شبکه بهداشت و درمان فریمان

شرح وظایف واحد سلامت خانواده در زمان وقوع بلایا

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

سلامت خانواده

اقدامات مرحله آمادگی

-          آموزش و افزایش مهارت نیروي انسانی لازم، پزشک، کارشناس مامائی و بهداشت خانواده، کاردان مامائی و

بهداشت خانواده، بهورز

-          انتخاب نیروهاي مورد نیاز از بین نیروهاي بهداشتی درمانی شهرستان و تشکیل تیم هاي عملیاتی

-          برگزاري کلاس و کارگاههاي آموزشی به منظور ایجاد آمادگی در تیم هاي مذکور

-        برآورد تجهیزات لازم جهت راه اندازي تیم هاي عملیاتی

-        تعیین وظایف بر اساس استانداردهاي بوكلت چارت مراقبتهاي ادغام يافته سلامت مادران

-        شناسایی کلیه  سازمان های دولتی و  غیر دولتی مسئول در امر سلامت خانواده

-        تعیین مداخلات احتمالی

-        تهیه و توزيع بسته هاي آموزشي

-        تشکیل کارگاه های آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان

-        افزايش توان فني و مهارتي نيروهاي ارايه دهنده خدمت در زمان بحران

-        تهیه ست سقط جنین (حداقل 1 ست آماده مورد نياز است)

-        تهیه ست احیاء بزرگسالان (حداقل 1 ست آماده مورد نياز است)

-        تهیه ست پاپ اسمیر (حداقل 1 ست آماده مورد نياز است)

-        تهیه ست احیاء نوزاد (حداقل 1 ست آماده مورد نياز است)

-        ست دارو هاي اورژانس مامايي و زايمان(حداقل 3 ست آماده مورد نياز است)

-        ست وسايل پارچه اي و حفاظتي براي زايمان(حداقل 3 ست آماده مورد نياز است)

-        ست دارو و واكسن هاي بدو تولد نوزاد(حداقل 3 ست آماده مورد نياز است)

-        ست اپي زياتومي(حداقل 3 ست آماده و استريل مورد نياز است)

-        كيف زايمان(حداقل 2 كيف آماده مورد نياز است)

-        ست زايمان(حداقل 5 ست آماده و استريل مورد نياز است)

-        كيف مراقبت هاي بارداري و پس از زايمان(حداقل يك كيف آماده مورد نياز است)

-        تهیه دارو های موردنیاز متناسب با جمعیت

-        تهیه وسايل و تجهيزات عمومي مراكز ارايه دهنده خدمت در بلايا

-        تحليل وضعيت بهداشت جمعيت و خانواده منطقه در شرايط عادي(وضعيت موجود، و فاصله بين موجود و مطلوب)

-         تعيين مهمترين بلاياي منطقه

-        تحليل وضعيت اقتصادي، اجتماعي، جغرافيايي شامل: تعيين وضعيت دموگرافيك منطقه (سن، جنس، زبان، قوميت، مذهب)، تعيين وضعيت جغرافيايي، آب و هوايي (منابع طبيعي، ...)، تعيين وضعيت بهداشتي منطقه (شاخص هاي بهداشتي منطقه)، تعيين وضعيت اجتماعي منطقه(تحصيلات، اشتغال، بويژه اشتغال زنان و كودكان، وضعيت محل سكونت، وضعيت خدمات رفاهي،مانند آب سالم، برق، گاز، مخابرات، راهها، فرودگاه ها، بندرها،  .... )، تعيين وضعيت اقتصادي منطقه (سرانه درآمد، زير بناي اقتصادي، ...)

-        تحليل منابع موجود(عمومي، دولتي، غير دولتي و بين المللي) شامل: شناسايي نيروي انساني شاغل در سيستم در ارتباط با بهداشت باروري، جمع آوري اطلاعات درخصوص ساختمان، تجهيزات و امكانات ترابري مورد استفاده در بهداشت باروري، بررسي و برآورد منابع مالي مورد استفاده در برنامه هاي مرتبط با بهداشت باروري در بلايا

-        شناسايي و تعيين گروههاي هدف: شناسايي و تعيين ارائه دهندگان خدمت، گيرندگان خدمت، گروه هاي تاثير گذار و مهره هاي كليدي

-        تأمين تجهيزات، تهيه ست هاي تجهيزاتي و فهرستها، بسته هاي بهداشت باروري طبق دستور كار اقدامات زمان پاسخ در بلايا و پيوستهاي اين برنامه

-        شناسايي مراكز آموزشي موجود مرتبط با بهداشت جمعيت و خانواده

-        تعيين سطح آگاهي گروههاي مختلف جامعه و كاركنان بهداشتي درماني در زمينه بهداشت جمعيت و خانواده

-        شناسايي منابع و مراكز پژوهشي مرتبط با موضوع بهداشت جمعيت و خانواده موجود

-        شناسايي منابع اطلاع رساني (مرتبط با بهداشت جمعيت و خانواده در بلايا)

-        شناسايي سازمانهاي مرتبط با بهداشت جمعيت و خانواده

-        جمع آوري، پردازش و تحليل اطلاعات

-        طراحي و تدوين نظام پايش و ارزشيابي

-       ايجاد بانك اطلاعاتي اينترنتي بين دانشگاهها

اقدامات مرحله پاسخ

-          تایید وقوع بحران

-          تهيه فهرستي ازمادران آسيب ديده

-          بررسي وضعيت سلامت تمام مادران باردار منطقه بحران در مقاطع بارداري ،زايمان وپس از زايمان

-          اقدامات لازم بر اساس استانداردهاي بوكلت چارت مراقبتهاي ادغام يافته سلامت مادران به مادران آسيب ديده ودر صورت نياز ارجاع به ماما وپزشك وپيگيري ارجاع تا حصول نتيجه

-          بررسي وضعيت مادران پرخطر ودر معرض خطر معرفي شده از سوي بهورز- كاردان وكارشناس بهداشتي

-          انجام زايمان در صورت قريب الوقوع بودن

-        دريافت اطلاعات از پزشك وماما

-        تعيين مداخلات لازم براساس اطلاعات دريافتي وبرنامه ريزي به منظور بهبود خدمات

-        پي گيري تامين وسايل وتجهيزات لازم دراسرع وقت جهت منطقه بحران زده

-        هماهنگي درون بخشي وبين بخشي جهت تامين نيروي انساني وتجهيزات مورد نياز جهت مناطق بحران زده

-        پي گيري تامين مكملهاي مورد نياز

-        جمع آوري اطلاعات واعلام به وزارت متبوع

-       تعيين مداخلات لازم جهت رفع مشكلات مادران منطقه

شرح وظايف كاركنان حوزه بهداشت جمعيت و خانواده در سه روز اول

-        بهورز - كاردان/كارشناس بهداشت خانواده

  • اطلاع از تعداد و وضعيت سلامت تمامي مادران باردار به تفكيك دوران بارداري، حين زايمان و پس از زايمان (مادران شيرده وغير شيرده) ،  نوزادان و كودكان، سالمندان، زنان واجد شرايط، نوجوانان و جوانان و مردان در منطقه تحت پوشش
  • تهيه فهرست جداگانه از گروههاي فوق كه آسيب ديده و يا فوت شده اند در منطقه تحت پوشش به تفكيك تابعيت آن
  • گزارش دهي موارد فوق به ماماي تيم سلامت و پزشك خانواده
  • ارايه مراقبتهاي معمول در گرو هاي پرخطر

-        ماماي تيم سلامت/ ماماي تيم بحران

  • پيگيري وضعيت گروههاي هدف در منطقه تحت پوشش از سطح پايين تر (براساس فهرست)
  • بررسي افراد آسيب ديده و همكاري با پزشك در ترياژ مصدومين در منطقه تحت پوشش
  • اقدامات مراقبتي و درماني با اولويت دهي به فوريتهاي مامايي و زايمان در مادران و فوريتهاي پزشكي در ساير افراد
  • ارجاع افراد نيازمند خدمات تخصصي به بيمارستان / متخصص

-        پزشك عمومي/ پزشك خانواده

  • ترياژ افراد آسيب ديده
  • همكاري با ماما در اقدامات مراقبتي و درماني و ارجاع مادران عارضه دار و ساير افراد آسيب ديده

-        كارشناس بهداشت خانواده شهرستان

  • دريافت اطلاعات از ماما و پزشك
  • هماهنگي براي رفع كمبودها و نيازها (تهيه و ارسال تجهيزات-  توزيع نيروي انساني-  تأمين وسيله نقليه و توزيع بسته هاي بهداشت باروري در جامعه )
  • همكاري در انتقال سريع آسيب ديد گان و گرفتن پذيرش از بيمارستان

-        كارشناس گروه بهداشت خانواده ستاد دانشگاه

  • دريافت اطلاعات از كارشناس مسئول شهرستان/ شهرستانها
  • آمادگي و هماهنگي براي رفع كمبودها و نيازها (تهيه و ارسال تجهيزات، توزيع نيروي انساني، تأمين وسيله نقليه و تهيه وتوزيع بسته هاي بهداشت باروري )
  • همكاري در انتقال سريع آسيب ديد گان و گرفتن پذيرش از بيمارستان مركز استان
  • گزارش اطلاعات به ستاد وزارتخانه

-        دفتر سلامت خانواده و جمعيت

  • دريافت اطلاعات روزانه از مدير گروه بهداشت خانواده
  • گزارش روزانه به مديران ارشد
  • هماهنگي با سطوح بالاتر براي رفع نيازها و تأمين منابع مورد نياز
  • پيگيري از دانشگاه براي دريافت نيازها

اقدامات مرحله بازیابی

-          مراقبت پس از زايمان

-           توجه ويژه به اندوه وافسردگي پس از زايمان با توجه به شرايط بحران

-          انجام مشاوره ، مراقبت و پيگيري لازم

-          توزيع بسته هاي آموزشي تهيه شده برای سالمندان وخانواده وافراد مراقبت کننده سالمندان

-          تعیین جمعیت نوجوانان 60 سال به بالا ساکن در اردوگاه

-          تشکيل پرونده و انجام مراقبت، مشاوره

-          ارجاع به سطح تخصصی در فوریتها

-          توزیع وسایل مورد نیاز (ویلچر، عصا، سمعک،......)

-          توزيع اقلام بهداشتي بين سالمندان

-          جمع آوري ، جمع بندي و آنالیز اطلاعات جمع آوري شده و گزارش به ستاد استان

-          آموزش به خانوار ها

-          تهیه فلوچارت فرآیند ارائه خدمت تنظیم خانواده

-          تعیین جمعیت زنان 10 تا 49 سال همسر دار( بالاخص زنان پر خطر )  ساکن در اردوگاه با تعيين وضعيت باروري آنان

-          انجام تست بارداري براي زنان مشکوک به بارداري

-          تشکيل پرونده و انجام مراقبت، مشاوره و توزيع اقلام فاصله گذاري بين جمعيت زنان 10 تا 49 سال همسر دارساکن اردوگاه و پیگیري و استمرار خدمت

-          درمان عفونت هاي زنان و ارجاع به سطح بالاتردر صورت نياز

-          انجام اقدامات لازم ( بررسي احتمال وقوع بارداري، اقدامات پيشگيرانه در خصوص اچ اي وي و هپاتيت، ... )  به دنبال وقوع خشونت جنسي و ارجاع به سطح بالاتر

-          توزيع اقلام بهداشتي

-          توزيع لباس و رختخواب

-          جمع آوري، جمع بندي و آنالیز اطلاعات جمع آوري شده و گزارش به ستاد استان

-          آموزش و افزایش مهارت نیروي انسانی لازم، پزشک، کارشناس مامائی، بهداشت خانواده ، کاردان مامائی و

       بهداشت خانواده، بهورز

-          شناسایی محدوده جغرافیائی جمعیت تحت پوشش و سرشماري جمعیت ساکن

-          تهیه کارت بهداشتی درمانی به منظور ثبت مشخصات اعضاي خانوار و ثبت خدمات بهداشتی درمانی ارایه شده

-          انجام سرشماري و تکمیل فرم خانوار و شناسنامه هاي بهداشتی بازماندگان از حوادث غیر مترقبه

-          تعیین جمعیت کودکان زیر 6 سال ساکن در اردوگاه و تفکیک اطلاعات جمعیتی زير يکسال ،1 تا 2 سال و 2 تا 5 سال

-          مراقبت از کودکان زیر 6 سال

-          توزیع شیر مصنوعی جهت کودکان نیازمند – توزیع کمک غذای آماده – لوازم بهداشتی کودکان ( شیشه-پوشک - کیسه زباله)

-          توزیع قطره آهن، مولتی ویتامین، ویتامین Ad

-          کمک به تغذیه با شیرمادر شناسایی شیرخواران و ویزیت مادران شیرده و شیرخواران و انجام مشاوره وحمایت از مادران شیرده (حمایت روانی-  آموزش)

-          فراهم ساختن آب اشامیدنی سالم

-          کنترل منطقه بصورت روزانه تا یک هفته و بعد بسته به شدت آسیب فرکانس کم می شود

-          تامین غذاي سالم

-          تامین صابون و شامپو جهت شستشو

-          ثبت مشخصات کلیه کودکان زیر 6سال بیمار توسط تیم عملیاتی براساس فرم مانا

-          ثبت و گزارش موارد ارجاع کودکان بیمار زیر 6 سال براساس فرم مانا و جمع آوري، جمع بندي و آنالیز اطلاعات جمع آوري شده

-          ثبت و گزارش فوري موارد مرگ کودکان زیر 6سال با ذکر علت مرگ از اردوگاه توسط تیم عملیاتی جمع بندي

      آنالیز و گزارش به ستاد استان.

شرح وظايف كاركنان حوزه بهداشت جمعيت و خانواده از روز چهارم تا دو هفته اول

-        بهورز - كاردان/كارشناس بهداشت خانواده

  • انجام مراقبت روتين مادران باردار و كودكان و سالمندان طبق دستور عمل
  • شناسايي مشكلات مراقبتي گروههاي هدف منطقه تحت پوشش
  • گزارش مشكلات به ماما و پزشك
  • ارايه مراقبتهاي معمول در گرو ههاي پرخطر(گروه هاي نامبرده در مبحث موقعيت)

-        ماماي تيم سلامت/ ماماي تيم بحران/ پزشك عمومي/ پزشك خانواده

  • پيگيري وضعيت مادران در منطقه تحت پوشش از سطح پايين تر
  • حداقل يك بار ملاقات با مادران باردار منطقه تحت پوشش و اقدامات مراقبتي و درماني مادران عارضه دار
  • دريافت گزارش و بررسي مشكلات مادران منطقه
  • طراحي مداخلات مورد نياز سلامت گروههاي هدف در سطح منطقه
  • گزارش نواقص و مشكلات به سطح بالاتر
  • هماهنگي با معلمين و گروههاي سني همطراز براي حمايتهاي رواني و اجتماعي آسيب ديدگان
  • حمايت اجتماعي و رواني از گروه هاي هدف
  • مشاوره روشهاي پيشگيري از بارداري و ارايه روش
  • آموزش زنان و مادران براي مراقبت از كودك، نوزاد و سالمند
  • آگاهي از بيماريهاي شايع منطقه و همكاري با تيم بيماريها و بهداشت محيط براي تأمين نيازهاي تغذيه اي و امنيتي گروههاي هدف
  • مشاركت با ماما در بررسي مشكلات مادران منطقه و طراحي مداخلات مورد نياز
  • همكاري با ماما در اقدامات مراقبتي و درماني مادران عارضه دار

-        كارشناس بهداشت خانواده شهرستان

  • بازديد از مناطق تحت پوشش و گفتگو با پزشك و ماما
  • گزارش وضعيت مناطق به سطح بالاتر
  • هماهنگي براي رفع كمبودها و نيازها و توزيع بسته هاي بهداشت باروري در جامعه

-        كارشناس گروه بهداشت خانواده ستاد دانشگاه

  • دريافت اطلاعات از كارشناس مسئول شهرستان /  شهرستانها و گزارش اطلاعات به ستاد وزارتخانه
  • پيگيري و هماهنگي براي رفع مشكلات
  • تدوين و اجراي آموزش همگاني
  • تهيه و توزيع بسته هاي بهداشت باروري

-        دفتر سلامت خانواده و جمعيت

  • دريافت اطلاعات روزانه از مدير گروه بهداشت خانواده و هماهنگي و پيگيري