شبکه بهداشت و درمان فریمان

شرح وظایف واحد بهداشت روان در زمان وقوع بلایا

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

بهداشت روان در بلایا

اقدامات مرحله آمادگی

-        وزارت بهداشت و درمان اداره سلامت روان دانشگاه هاي علوم پزشكي

  • تعيين مسئول كشوري حمايت رواني – اجتماعي در بلايا (و رابط كميته بهداشت كارگروه سلامت در بلايا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي)
  • تشكيل كميته علمي مشورتي حمايت رواني  اجتماعي در بلايا
  • انجام تداركات لازم به منظور تامين حمايت رواني اجتماعي در بلايا
  • ايجاد هماهنگي اجرايي براي اعزام سريع تيم به منطقه حادثه ديده
  • تامين بودجه و نيروي انساني ضروري 
  • تهيه بسته هاي مداخلات درمان دارويي و غير دارويي و بازتواني

-        اداره سلامت روان دفتر آموزش سلامت دانشگاه هاي علوم پزشكي

  • آموزش عمومي در زمينه حذف انكار بروز بلايا و علل بروز اين حوادث و راههاي به حداقل رساندن آثار مخرب
  • آموزش در زمينه مقابله با استرس به خصوص براي دانش آموزان
  • آموزش عمومي در مورد اقدامات عمومي بعد از حادثه از طريق رسانه ها (صدا و سيما و مطبوعات.( اين آموزش شامل روشهاي مقابله با استرس، خود آرامسازي و غيره خواهد بود.)
  • طراحي، چاپ و توزيع پمفلت، پوستر و كتابچه در مورد بهداشت رواني در بلايا براي گروههاي مختلف شامل: كودكان، نوجوانان، والدين، همسران، سالمندان، معلمين، رهبران ديني جامعه و روحانيون
  • برگزاري گردهماييهاي عمومي ونشستهايي با والدين با تكيه بر آموزش بهداشت رواني در بلايا

-        وزارت بهداشت ودرمان اداره سلامت روان دانشگاههاي علوم پزشكي دفتر آموزش سلامت سازمان هلال احمر/بهزيستي

  • آموزش مسئولين در مورد ضرورت مداخلات رواني  اجتماعي در برنامه هاي در دست اجرا در اين زمينه
  • آموزش مدون حمايت رواني  اجتماعي در بلايا به روانپزشكان و روانشناسان مسئول بهداشت رواني كليه استان ها
  • آموزش امدادگران هلال احمر، اعضاء سازمانهاي غير دولتي و مردم نهاد مرتبط در زمينه حمايت اوليه رواني اجتماعي
  • در زمينه حمايت اوليه رواني  اجتماعي و متخصصين علوم رفتاري تهيه جزوات آموزش خاص براي گروههاي مختلف (روحانيون، متخصصين، امدادگران و غيره)
  • گنجاندن واحدهاي درسي ويژه در زمينه حمايت رواني  اجتماعي در بلايا در رشته هاي مربوطه دانشگاهي بخصوص روانپزشكان، روانشناسان و مددكاران اجتماعي
  • هم فكري و تبادل نظر با رهبران ديني جامعه به دليل اهميت و نقش مداخلات آرام سازي در سوانح و برگزاري سمينارهاي يك روزه به منظور افزايش آگاهي آنان از نيازها و كمكهاي رواني – اجتماعي
  • بازآموزي مدون روانپزشكان و روانشناسان در زمينه آموزش تخصصي مداخلات رواني  اجتماعي در بلايا
  • آموزش مشاورين مدارس در زمينه حمايت رواني  اجتماعي دانش آموزان در بلايا و كودكان و نوجوانان تسهيل گر جهت ادامه حمايت هاي رواني – اجتماعي به همسالان خود

-        تشكيل كميته علمي مشورتي حمايت هاي رواني –اجتماعي در بلايا

-        برگزاري كارگاههاي آموزشي( تخصصي )حمايتهاي رواني اجتماعي در بلايا  

-        برنامه هاي آموزش عمومي در زمينه حمايتهاي رواني اجتماعي در بلايا

-        انجام مانور

اقدامات مرحله پاسخ

وظايف سازماني بهداشت روان در بلايا در مرحله پاسخ تا دو هفته اول

-        اداره سلامت روان دانشگاه علوم پزشكي منطقه / معين (تيم سلامت روان) سازمان بهزيستي هلال احمر

  • اعزام فوري كميته حمايت رواني  اجتماعي در بلايا به منطقه از استان مربوطه و در صورت نياز از
  • استانهاي معين (مجاور)
  • برآورد سريع نيازها در ساعات و روزهاي اوليه بعد از حادثه
  • ايجاد مراكز اطلاع رساني و تشكيل بانك اطلاعاتي و مراكز اطلاع رساني به بازماندگان
  • همراهي كردن بستگاني كه براي تشخيص هويت مي خواهند جنازه اي را ببينند
  • كمك و همراهي براي بازديد گروهي از محل مرگ در مرحله بعد
  • تشويق و همراهي براي شركت در مراسم تدفين درگذشتگان
  • انجام سخنراني فني توسط روحاني بعد از مراسم تدفين
  • انجام سخنراني فني توسط روانپزشك يا روانشناس باليني
  • اعزام روانپزشك به بيمارستان محل مداواي مجروحين جهت حمايت رواني و در صورت لزوم كمك به
  • تيمهاي پزشكي (از وظايف مهم اين روانپزشك فراهم آوردن امكان ملاقات بستگان و بخصوص فرزندان
  • و والدين و نيز آگاهسازي اطرافيان از شرايط جسماني مجروحين آنها است).
  • همكاري در رديابي و بازپيوند خانوادگي با سازمان بهزيستي و جمعيت هلال احمر

-        اقدامات گروه های خاص

  • مداخلات رواني- اجتماعي براي بيماران مزمن جسمي –رواني، معتادين،كودكان، سالخوردگان و زنان
  • مداخلات رواني  اجتماعي براي معلمين آسيب ديده
  • مداخلات رواني  اجتماعي از طريق مشاورين مدارس براي دانش آموزان
  • آموزش معلمين بوسيله مشاورين آموزش ديده در زمينه حمايت رواني  اجتماعي دانش آموزان
  • پيدا كردن جانشين مادر براي كودكان خردسال كه مادر خود را از دست داده اند.
  • در مورد كودكاني كه شير مادر استفاده مي كردند براي تغذيه از مادران رضاعي داوطلب كمك گرفته شود. در غير اينصورت از تغذيه مصنوعي استفاده شود.
  • همكاري در رديابي و بازپيوند خانوادگي با سازمان بهزيستي و جمعيت هلال احمر

-        ثبت اطلاعات ضروري در كارت هاي بهداشتي خانواده

-        پايش و ارزشيابي برنامه هاي بهداشت روان در بلايا

-        ارايه اطلاعات فوري به امدادگران و مردم منطقه راجع به وجود مركز خدمات حمايت هاي رواني و نوع خدمات آن

اقدامات مرحله بازیابی

وظايف سازماني بهداشت روان در بلايا در مرحله پاسخ تا شش ماه بعد از حادثه

-        تيم سلامت روان (اداره سلامت روان- دانشگاه علوم پزشكي منطقه /معين )

  • مداخلات گروهي حمايت رواني  اجتماعي آسيب ديدگان
  • شناسايي و غربالگري افرادي كه به دنبال حادثه داراي علائم و نشانه هاي روانشناختي و رفتاري شدهاند. (علامت يابي)
  • مداخلات تخصصي براي گروههاي غربال شده
  • مداخلات ويژه گروههاي خاص
  • ارائه خدمات بهداشت روان ويژه امدادگران
  • برنامه ريزي جهت افزايش مشاركت بازماندگان در فعاليتهاي منطقه
  • برگزاري جلسات مذهبي
  • خدمات مددكاري مستمر به بازماندگان
  • ارجاع و پيگيري موارد جهت دريافت خدمات بازتواني (شغلي، اجتماعي،... )
  • برنامه ريزي براي بازديد مسوولين جهت رسيدگي به مشكلات بازماندگان، تسريع بازسازي و اطمينان بخشي رواني
  • برنامه ريزي براي سرگرمي، بازي كودكان و بازگشت به تحصيل دانش آموزان
  • نياز سنجي تفصيلي
  • مديريت و نظارت بر اطلاع رساني
  • تهيه نقشه پژوهشي
  • سفارش انجام طرح پژوهشي مرتبط

وظايف سازماني بهداشت روان در بلايا در مرحله پاسخ از شش ماه به بعد از حادثه

-        تيم سلامت روان (دانشگاه علوم پزشكي منطقه/ معين)

  • ادامه برنامه شناسايي افراد واجد علائم مشكلات رواني و رفتاري و مداخلات روانپزشكي و روانشناختي براي مواردي كه علائم تداوم دارد.
  • ادامه برنامه هاي بازديد مسئولين
  • ادامه برنامه هاي بهداشت رواني ادغام شده در برنامه هاي مذهبي
  • ادامه برنامه هاي مددكاري
  • ادامه برنامه هاي اشتغال زايي
  • مشاوره در جريان سوگ سالگرد
  •  سپردن ادامه برنامه خدمات بهداشت روان به سيستم PHC و درصورت لزوم ارجاع به اعضاء كميته دانشگاهي در استان و شهرستان

-        جمع آوري كليه اطلاعات راجع به افراد فوت شده، مجروح و اعزام شده براي درمان و كودكان در گروه هاي سني مختلف كه والد يا والدين خود را از دست داده اند.

-        اطلاعات ضروري در كارت هاي بهداشتي خانواده (كاغذي يا رايانه اي ) ثبت شود و از كليه جناز ه هاي مجهول الهويه عكسبرداري شود. در صورت امكان شماره تماس نيز قيد شود.

-        ارايه اطلاعات صحيح به امدادگران و بازماندگان و اقوام دور از محل حادثه (اطلاع دادن خبرمرگ به بستگان به شيوه تخصصي كه بهتر است حتي الامكان توسط افراد اين كميته و با حضور يكي از اعضاي خانواده صورت گيرد)

-        اطلاع رساني در مورد مجروحان به افراد بازمانده و بالعكس

-        تبادل اطلاعات با توجه به شرايط موجود در منطقه، با استفاده از امكانات اوليه اي چون پخش با بلندگو يا امكانات پيشرفته ترمثل رسانه هاي ارتباط جمعي، تله تكست و سايت اينترنتي صورت گيرد.

-        اجراي مناسب مراسم سوگواري و تدفين اجساد يكي ديگر از نيازهاي پايه بازماندگان است كه ضروري است براساس آداب و سنت منطقه مراسم سوگواري و خاكسپاري انجام شود.

-        ديدن جنازه توسط بازماندگان اگر هدايت شده و صحيح صورت گيرد، از نظر رواني مفيد خواهد بود. توضيح دادن راجع به چگونگي وقوع مرگ به نحو صحيح نيز مفيد است.

-        كودكان: كودكان اين مناطق علاوه بر شركت در گروههاي تخصصي از امكانات مراكز بازي يا خانه بازي كودك كه در منطقه ايجاد مي گردد، استفاده خواهند نمود تا از طريق فعاليتهاي فيزيكي و بازي بازنمايي تجارب ذهني در زلزله در آنهاكاهش يابد.

-        داغديدگان: تشكيل جلسات گروهي حمايت رواني  اجتماعي داغديدگان و استفاده از تكنيكهاي بازگويي روانشناختي و ساير تكنيكهاي بهبود رواني.

-        امدادگران: تشكيل جلسات جهت تخليه هيجاني توسط اعضاء تخصصي كميته در جهت كاهش تنش، و ارتقاء بهداشت رواني و پيشگيري از فرسودگي شغلي امدادگران.